Poradnik VAT nr 12 (420) z dnia 20.06.2016
Samochody typu pick-up podlegają akcyzie - Trybunał Konstytucyjny podtrzymał swoje stanowisko
Ukształtowana przez Naczelny Sąd Administracyjny linia orzecznicza w zakresie klasyfikacji samochodów nabywanych wewnątrzwspólnotowo typu suv, pick-up, van lub kombi wskazuje, że są to samochody osobowe i podlegają podatkowi akcyzowemu, niezależnie od zapisów w dowodach rejestracyjnych, świadczących o ich ciężarowym charakterze. Dotyczy to m.in. samochodów takich jak: AUDI Q7, Mercedes ML, BMW X5, Nissan X-Trail, Ford Galaxy, Opel Zafira, Toyota Hilux, Toyota RAV4, Mitsubishi L200, VOLVO XC90, Porsche Cayenne.
Również Trybunał Konstytucyjny w wyrokach z marca 2016 r. (m.in. o sygn. akt TS 241/15, TS 277/15, TS 279/15, TS 280/15) odmówił uwzględnienia zażaleń na swoje postanowienia z listopada 2015 r. oraz odmówił nadania dalszego biegu skargom konstytucyjnym, które do Trybunału zostały złożone przez podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia tego typu samochodów.
Zdaniem skarżących odwoływanie się do Nomenklatury Scalonej (CN) przez organy celne przy poborze akcyzy od samochodów osobowych narusza Konstytucję RP. Skarżący uważają, że nie Noty Wyjaśniające lecz ustawa o podatku akcyzowym powinna decydować o klasyfikacji pojazdu do odpowiedniej kategorii. Wskazywali ponadto na naruszenie Konstytucji poprzez odmienne klasyfikowanie pojazdów samochodowych dla celów rejestracji według przepisów o ruchu drogowym, a dla celów poboru akcyzy według klasyfikacji CN i Not Wyjaśniających.
Trybunał Konstytucyjny nie podzielił stanowiska skarżących i odmówił zajęcia się złożonymi przez nich skargami.
Wyjaśniono, że do interpretacji Nomenklatury Scalonej i do zaklasyfikowania pojazdu do odpowiedniej kategorii CN nie są wcale niezbędne Noty Wyjaśniające. Stanowią one bowiem jedynie funkcję pomocniczą, a o klasyfikacji pojazdu decyduje jego przeznaczenie i to ono powinno być w pierwszej kolejności brane pod uwagę. TK zaznaczył, że nie ma żadnego przepisu, z którego wynikałby wiążący charakter Not Wyjaśniających w zakresie stanowienia podstawy prawnej do określania podstawy opodatkowania.
Zwrócił uwagę również na wyrok NSA z dnia 16 grudnia 2015 r., sygn. akt I GSK 517/14, z którego wynika, że organ celny może wziąć pod uwagę stanowisko wyrażone w Nocie Wyjaśniającej, ale nie oznacza to, że opodatkowanie wynika z samej Noty. Podkreślił, że do kodu CN 8703 można zaklasyfikować jedynie pojazd, który jest przeznaczony głównie do przewozu osób. Natomiast pojazd nieprzeznaczony zasadniczo do przewozu osób powinien być zaklasyfikowany do kodu 8704 obejmującego pojazdy samochodowe do transportu towarowego.
Ponadto, Trybunał Konstytucyjny zaakcentował, że w sprawie akcyzy od samochodów osobowych ukształtowała się już trwała i jednolita linia orzecznicza Naczelnego Sądu Administracyjnego.
www.PodatekVAT.pl - Samochód w firmie:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.AutowFirmie.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
GOFIN PODPOWIADA - Podatek VAT
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek VAT
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY - Podatek VAT
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|