Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 23 (1210) z dnia 10.08.2024
Zmiany w zakresie podmiotowego zwolnienia z VAT w 2025 r.
Podmiotowe zwolnienie z VAT (tj. zwolnienie z uwagi na niskie obroty) przysługuje podatnikom, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł (do wartości sprzedaży nie wlicza się m.in. kwoty podatku). Ze zwolnienia z VAT może korzystać także podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności opodatkowanych, jeżeli przewidywana (i uzyskana) przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy ww. kwoty, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym. Tak wynika z art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.
Od 1 stycznia 2025 r. planuje się wprowadzenie podmiotowego zwolnienia z VAT dla podatników posiadających siedzibę działalności gospodarczej w państwach członkowskich innych niż Rzeczpospolita Polska. Po spełnieniu określonych w ustawie o VAT warunków będą oni mogli korzystać ze zwolnienia podmiotowego w Polsce.
Nawiązując do planowanych zmian do Ministra Finansów (dalej: MF) skierowano interpelację poselską nr 3521 w sprawie limitu zwolnienia podmiotowego z VAT. Zapytano dlaczego zdecydowano się na wprowadzenie podmiotowego zwolnienia z VAT dla przedsiębiorstw mających swoją siedzibę w kraju Unii Europejskiej innym niż Polska, a nie zaplanowano zwiększenia limitu tego zwolnienia dla przedsiębiorców mających siedzibę w Polsce.
W dniu 10 lipca 2024 r. udzielono odpowiedzi na tę interpelację. MF wyjaśnił, że zaproponowane przepisy dotyczące zwolnienia z VAT w ramach procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw realizują obowiązek implementacji do polskiego porządku prawnego dyrektywy 2020/285. Zgodnie z art. 284 ust. 2 tej dyrektywy, państwa członkowskie, które umożliwiają zwolnienie z VAT dla dostaw towarów i świadczenia usług - z uwagi na wysokość osiągniętego przez swoich krajowych podatników obrotu - zobowiązane są przyznać to zwolnienie również podatnikom mającym siedzibę w innym państwie członkowskim. W efekcie podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej w państwach członkowskich innych niż Polska, po spełnieniu określonych w ustawie o VAT warunków, będą mogli skorzystać ze zwolnienia podmiotowego w Polsce, a podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski, po spełnieniu określonych warunków, będą mogli skorzystać ze zwolnienia podmiotowego w innym państwie członkowskim, na warunkach określonych przez to państwo. W interpelacji wskazano, że:
"(...) Nowe rozwiązania zmniejszą obciążenia podatników będących małymi przedsiębiorstwami posiadających siedzibę działalności gospodarczej w Polsce w związku z tym, że dotychczas tacy podatnicy dokonujący transakcji w innych państwach członkowskich musieli zarejestrować się do VAT i wypełniać obowiązki związane z VAT (m.in. składanie deklaracji, rozliczanie VAT) w każdym innym państwie członkowskim, w którym VAT był należny. Po zmianach małe przedsiębiorstwa prowadzące działalność transgranicznie będą mogły - na zasadach określonych w dyrektywie 2020/285 oraz legislacji krajowych poszczególnych państw członkowskich UE - uniknąć tych obowiązków administracyjnych. (...)"
Odpowiadając na zarzut pozostawienia limitu podmiotowego zwolnienia z VAT dla podatników mających siedzibę w Polsce na dotychczasowym poziomie 200.000 zł MF podkreśliło, że zwolnienie podmiotowe z VAT jest opcją przewidzianą dla państw członkowskich, którą państwa członkowskie mogą, ale nie muszą wdrażać. Polska skorzystała z tej możliwości i limit tego zwolnienia wynosi 200.000 zł. Podwyższenie limitu zwolnienia podmiotowego z VAT wiązałoby się natomiast z istotnymi, ujemnymi skutkami budżetowymi. W interpelacji wyjaśniono, że:
"(...) od 1 stycznia 2025 r. limit zwolnienia podmiotowego w Polsce w niezmienionej wysokości (200.000 zł - przyp. red.) będzie obowiązywał zarówno podatników posiadających siedzibę działalności na terytorium kraju, jak i podatników posiadających siedzibę działalności gospodarczej w państwach członkowskich innych niż Rzeczpospolita Polska (podkreśl. red.). Wynika to z przyjętej zasady, że progi ustalone przez państwo członkowskie nie mogą wprowadzać rozróżnienia między podatnikami mającymi siedzibę i podatnikami niemającymi siedziby w tym państwie członkowskim - limit dla obu grup podatników musi pozostać identyczny.
Dodatkowo należy zauważyć, że podniesienie obowiązującego limitu zwolnienia z VAT nie musi wpływać na sytuację finansową małych przedsiębiorstw, która uzależniona jest od czynników ekonomicznych i gospodarczych. Zasadniczo czynni podatnicy podatku VAT mogą odliczyć wartość podatku w związku z dokonywanymi zakupami, w tym uzyskać zwrot nadwyżki podatku naliczonego. Uwalnia to podatników VAT czynnych od ponoszenia ekonomicznego ciężaru tego podatku."
Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, że limit podmiotowego zwolnienia z VAT nie ulegnie podwyższeniu w 2025 r.
www.PodatekVAT.pl - Aktualności:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
GOFIN PODPOWIADA - Podatek VAT
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek VAT
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY - Podatek VAT
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|