podatek VAT, stawki VAT, faktura, rozliczanie VAT, podatek naliczony, podatek należny
lupa
A A A

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 1 (720) z dnia 1.01.2011

Zmiany w przepisach o VAT

1. Wyższe stawki VAT - ustawa nowelizująca opublikowana

W Dz. U. nr 238 z 17 grudnia 2010 r., pod poz. 1578, opublikowano ustawę z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej. Ustawa ta wprowadziła m.in. wyższe stawki VAT w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., tj. 23%, 8% i 5% (towary objęte stawką 5% zostały wymienione w dodanym do ustawy o VAT załączniku nr 10). Więcej na ten temat pisaliśmy w Biuletynie Informacyjnym nr 36 z 20 grudnia 2010 r., w artykule pt. "Rozliczanie VAT na przełomie roku w świetle zmian przepisów".

Omawiana ustawa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2011 r. (z pewnymi wyjątkami, które nie dotyczą zmian w VAT).

2. Rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów o VAT

Na stronie Ministerstwa Finansów dostępny jest projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (projekt z 17 grudnia 2010 r.). Konieczność wydania rozporządzenia związana jest z tym, że rozporządzenie z dnia 24 grudnia 2009 r. straci moc z dniem wejścia ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług i ustawy o transporcie drogowym, tj. z dniem 1 stycznia 2011 r. (ta druga ustawa na dzień oddania tego Biuletynu do druku nie została jeszcze opublikowana).

Ponadto, konieczność wydania rozporządzenia związana jest z uchwaloną w dniu 29 października 2010 r. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 226, poz. 1476).

Najważniejsze zmiany omawiamy poniżej.

Miejsce świadczenia usług transportu towaru, który odbywa się poza terytorium Unii

W § 5 "nowego" rozporządzenia określono, że w przypadku świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT, będącego usługobiorcą tych usług, posiadającego na terytorium kraju siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub stałe miejsce prowadzenia działalności, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości poza terytorium Wspólnoty, miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie odbywa się transport.

Celem tego przepisu jest wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT usług transportu towarów, które wykonywane są w całości poza terytorium Wspólnoty.

Przypominamy, że do 31 grudnia 2009 r. ww. usługi pozostawały poza zakresem VAT. Natomiast w związku ze zmianą przepisów dotyczących miejsca świadczenia usług, w 2010 r. usługi te opodatkowane były w Polsce (w kraju, gdzie nabywca miał siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub stałe miejsce prowadzenia działalności) i z powodu braku szczególnych regulacji - należało do nich stosować stawkę 22%.

Stawka VAT na usługi związane z budownictwem mieszkaniowym

Do 31 grudnia 2010 r. w całym budownictwie mieszkaniowym obowiązywała stawka VAT w wysokości 7%. Wynikała ona w części z art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT, a w części - z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z 24 grudnia 2009 r. w sprawie VAT. Na podstawie nowego rozporządzenia, z obniżonej stawki VAT (do 8%) korzystają jedynie roboty konserwacyjne wykonywane w obiektach budownictwa mieszkaniowego, rozumiane jako wykonywanie robót mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części innych niż remont. Preferencyjna stawka VAT nie dotyczy natomiast pozostałych usług budowlano-montażowych, a także dostawy budynków (lokali) mieszkalnych, których - na mocy art. 41 ust. 12b ustawy o VAT - nie zalicza się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, tj.:

1) budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2) lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Warto również zaznaczyć, że dotychczas montaż okien i drzwi przez producenta tych towarów, dokonywany w obiektach budownictwa mieszkaniowego, korzystał z obniżonej (do 7%) stawki VAT. Jak wyjaśnia ustawodawca w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia, przesłanką, która przemawiała za obecnością tej pozycji w załączniku, było traktowanie przez PKWiU z 1997 r. montażu towarów dokonywanego przez producenta jako dostawy towaru, a przez pozostałe podmioty - jako świadczenia usług. Ponieważ nowe PKWiU (z 2008 r., które obowiązuje od 1 stycznia 2011 r. - również dla celów podatkowych) montaż towarów przez ich producentów klasyfikuje jako świadczenie usług, ustały przesłanki przemawiające za istnieniem tej pozycji w załączniku do rozporządzenia. Zatem obecnie do montażu okien i drzwi w budynkach i lokalach mieszkalnych mają zastosowanie przepisy art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT.

Usługi świadczone w sferze budżetowej

Na mocy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. nr 157, poz. 1241 ze zm.), z dniem 31 grudnia 2010 r. zlikwidowano gospodarstwa pomocnicze i niektóre zakłady budżetowe. W związku z tymi zmianami, w rozporządzeniu w sprawie VAT zwolniono z opodatkowania usługi świadczone pomiędzy:

a) jednostkami budżetowymi,

b) samorządowymi zakładami budżetowymi,

c) jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi.

Zwolnienie to nie dotyczy usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy (m.in. usług związanych z uzdatnianiem i dostarczaniem wody, ze zbieraniem i usuwaniem odpadów, usług zamiatania śmieci, pozostałych usług sanitarnych) oraz usług komunikacji miejskiej.

Zwolnienie w zakresie usług edukacyjnych

Przepis § 13 ust. 1 pkt 19 "nowego" rozporządzenia zwalnia z VAT usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Zwolnienie z VAT obejmie zatem nie tylko usługi świadczone przez uczelnie w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, lecz również inne usługi w zakresie kształcenia świadczone przez ww. podmioty (np. kursy dokształcające).

Zmiany w zakresie importu towarów

Przepis § 14 "nowego" rozporządzenia dotyczy zwolnienia od podatku importu towarów w przypadku, gdy miejscem ich przeznaczenia jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju i wywóz z terytorium kraju tych towarów następuje w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Zmiany w tym zakresie polegają na liberalizacji warunków stosowania tego zwolnienia, tj. odejście od obowiązku składania zabezpieczenia należności celnych (jeżeli w odpowiednim terminie podatnik przedstawi organowi celnemu dokumenty, o których mowa w § 14 ust. 3 lub 4 ww. rozporządzenia).

Przepisy przejściowe w zakresie dostawy książek i czasopism specjalistycznych

Przepisy rozdziału 11 "nowego" rozporządzenia umożliwią stosowanie "starych" stawek VAT (0%, 7%) do dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu książek i czasopism specjalistycznych, tj.:

  • do 30 kwietnia 2011 r. stawki 0% dla dostawy, WNT i importu książek drukowanych, oznaczonych symbolami ISBN,

  • do 28 lutego 2011 r. stawki 0% dla czasopism specjalistycznych,

  • do 31 stycznia 2011 r. stawki 7% dla pozostałych wydawnictw (gazet, czasopism i pozostałych periodyków, o których mowa w § 37 ww. rozporządzenia).

Warunkiem stosowania we wskazanych okresach "starych" stawek VAT dla dostawy i wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu książek będzie posiadanie dokumentacji potwierdzającej, że zostały one przekazane do dystrybucji przed dniem zmiany stawki podatku (tj. przed 1 stycznia 2011 r.) lub przez dokonującego ich dostawy ujęte w spisie z natury sporządzonym na dzień 31 grudnia 2010 r., natomiast w przypadku gazet i czasopism - posiadanie potwierdzenia, iż rozpoczęcie wydawania danego numeru do dystrybucji nastąpiło przed dniem 1 stycznia 2011 r.

3. Zmiana rozporządzenia w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących

Ze względu na koniec okresu, który umożliwiał stosowanie dotychczasowego rozporządzenia w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (dotyczy rozporządzenia Ministra Finansów z 19 grudnia 2008 r., Dz. U. nr 228, poz. 1509), konieczne było wydanie nowego rozporządzenia w tej sprawie.

Uregulowania zawarte w "nowym" rozporządzeniu (projekt z 1 grudnia 2010 r.) zasadniczo odpowiadają, co do zakresu, regulacjom dotychczas obowiązującym. Utrzymano bowiem wymogi związane z dokumentowaniem uprawnień do dokonania odliczeń kwot od zakupu kas rejestrujących. Ponadto, nadal rozkład kwoty odliczenia w okresie rozliczeniowym uzależniony będzie od wybranego przez podatnika rodzaju rozliczenia (miesięczne lub kwartalne).

Zachowano również warunki związane z dokonaniem odliczenia oraz wymogi, których nieprzestrzeganie skutkuje koniecznością dokonania zwrotu odliczonych lub wypłaconych kwot części wydatków poniesionych na ich zakup.

Rozporządzenie, zgodnie z projektem, ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.

4. Rozporządzenie w sprawie kryteriów i warunków, jakim muszą odpowiadać kasy rejestrujące

W związku z obecnymi zmianami stawek VAT oraz zmianami, jakie w tym zakresie mogą nastąpić w przyszłości, zasadnym stało się wprowadzenie większej elastyczności w zakresie zapisywania stawek podatkowych w kasach rejestrujących, co zostało odzwierciedlone w projekcie z 30 listopada 2010 r. rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania.

W § 1 pkt 2 projektu rozporządzenia zmieniono sztywne przyporządkowanie stawek podatkowych. Literze "A" ma być przyporządkowana stawka podstawowa (czyli stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, lub stawka, która na okres przejściowy zastępuje tę stawkę), a literom od "B" do "G" - mają odpowiadać pozostałe stawki podatkowe.

Jednocześnie dla starszych typów kas, których program działania przewiduje mniejszą niż siedem liczbę grup podatkowych oraz w okresie 5 miesięcy po zmianie stawek dla wszystkich typów kas, dopuszczono zastosowanie w zasadzie dowolnej metody przyporządkowania stawek określonym oznaczeniom literowym (§ 1 pkt 3 ww. rozporządzenia).

Rozporządzenie to ma wejść w życie z dniem ogłoszenia.

5. Zmiana rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur

Od 1 stycznia 2011 r. ma obowiązywać znowelizowane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zmiany w tym zakresie ma wprowadzić rozporządzenie zmieniające - projekt z 9 grudnia 2010 r. Najważniejsze zmiany omawiamy poniżej.

Zmiany w zakresie zwrotu podatku od wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu

Przypadki, warunki i terminy zwrotu podatku niektórym podatnikom dokonującym wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu określa § 3 ww. rozporządzenia. Zmiany w § 3 ust. 1 polegają na nadaniu takiej treści przepisu, aby był on niezależny od zmian stawek VAT. Oznacza to, że kolejne zmiany stawek VAT nie pociągną za sobą konieczności zmiany przedmiotowego przepisu.

Ponadto, umożliwiono przesyłanie (udostępnianie) w wersji elektronicznej faktur, z których wynika kwota zapłaconego podatku (dotychczas dokumenty te należało dołączyć do wniosku składanego wraz z odpowiednią deklaracją VAT).

Odstąpiono również od stemplowania i dziurkowania zwracanych podatnikowi dokumentów po dokonaniu zwrotu podatku.

Kiedy nie jest konieczne wyszczególnianie kwoty podatku na fakturze?

Do 31 grudnia 2010 r. nie trzeba było wykazywać na fakturze kwoty podatku w przypadku, gdy wartość sprzedaży (wraz z podatkiem) była niższa niż: 6,18 zł (dla stawki 3%), 6,42 zł (dla stawki 7%) lub 7,32 zł (dla stawki 22%). W praktyce oznaczało to, że podatku nie trzeba było wykazywać, gdy kwota netto była niższa niż 6 zł.

Od 1 stycznia 2011 r. ma obowiązywać natomiast jeden limit wartości sprzedaży, do którego nie ma obowiązku wyszczególnienia kwoty podatku na fakturze. Limit ten wynosi 7,38 zł. Odpowiada on kwocie netto 6 zł dla stawki 23%, lecz będzie miał zastosowanie również do innych stawek VAT (5% i 8%).

Dane na fakturze dla kontrahenta zagranicznego, który zobowiązany jest do rozliczenia podatku

Zmiany w § 5 ust. 15 ww. rozporządzenia polegają na wprowadzeniu bardziej ogólnej treści przepisu, wskazującej jasno na sposób dokumentowania każdego przypadku, gdy podatnikiem przy dostawie towaru lub świadczeniu usługi jest nabywca (rozliczenie według metody reverse charge). Uchroni to przed koniecznością zmiany przepisu w sytuacji dodania w przepisach ustawy innych przypadków rozliczania VAT przez nabywcę.

W fakturach takich będzie można dokonywać oznaczenia "odwrotne obciążenie" (lub - jak obecnie - zamieszczać informację, iż podatek rozlicza nabywca lub odesłać do odpowiedniego przepisu Dyrektywy wskazującego, że podatek rozlicza nabywca).

Wystawianie zbiorczych faktur korygujących

Zmiany w § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia regulują wprost możliwość wystawiania zbiorczych faktur korygujących w przypadku udzielania rabatów (dotychczas wystawianie takich faktur nie było odrębnie uregulowane). Natomiast w dodanym do tego przepisu ust. 2a i 2b określono, jakie dane faktury te powinny zawierać.

Jednocześnie odstąpiono od konieczności podawania numeru rejestracyjnego pojazdu na fakturach korygujących odnoszących się do sprzedaży paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu, wlewanych do baku samochodu i innych pojazdów samochodowych (§ 13 ust. 4 nie odnosi się już jak dotychczas do § 5 ust. 5 omawianego rozporządzenia).

Przechowywanie faktur w wersji elektronicznej

Zmiany w § 22 ust. 7 i § 25 ust. 1 ww. rozporządzenia polegają na zliberalizowaniu przepisów w zakresie fakturowania elektronicznego (dodanie odpowiedniego zastosowania § 21a - przepis ten odnosi się do możliwości przechowywania faktur w formie elektronicznej i jego dodanie do rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur przewiduje projekt z 7 października 2010 r.). Zmiany te umożliwią organom egzekucyjnym i dłużnikom oraz podatnikom wystawiającym faktury uproszczone przechowywanie ich w formie elektronicznej poza terytorium kraju, nie pozbawiając jednak organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej łatwego i szybkiego dostępu do tych faktur.

Zmiana załącznika do rozporządzenia

Zmiana ww. rozporządzenia ma wprowadzić również nowe brzmienie załącznika do rozporządzenia, które określa listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT (dotyczy wyłączeń ze zwolnień podmiotowych). Zmiana ta ma charakter techniczny i wynika z dostosowania przepisów do "nowego" PKWiU z 2008 r., które od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje również dla celów podatkowych.

Uwaga! Na dzień oddania tego Biuletynu do druku wszystkie ww. rozporządzenia nie zostały jeszcze opublikowane i nie wiadomo, czy ostatecznie w takiej wersji będą obowiązywały.

6. Zmiany w ustawie o zwrocie wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym

W wyniku zmian stawek VAT, które obowiązują od 1 stycznia 2011 r., wprowadzono również zmiany w zakresie ustalania kwoty zwrotu VAT od wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Do dnia oddania tego numeru Biuletynu Informacyjnego do druku nowelizacja ta nie została jeszcze opublikowana.

Przypomnijmy, że do 31 grudnia 2010 r. kwota zwrotu VAT od wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym wynosiła 68,18% kwoty podatku wynikającej z faktur, nie więcej niż limit ustalony w sposób wskazany w art. 3 ust. 5 ustawy o zwrocie wydatków osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Powyższy limit kwoty zwrotu dotyczy okresów pięcioletnich liczonych od daty złożenia pierwszego wniosku o zwrot VAT.

W praktyce oznaczało to, że podatnicy mogli ubiegać się o zwrot podatku od zakupu niektórych materiałów budowlanych w wysokości różnicy między stawką 22% a 7%, jaka obowiązywała na te materiały przed przystąpieniem Polski do Wspólnoty.

Zgodnie ze zmianami, jakich dokonano ustawą o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw, kwota zwrotu wynosi odpowiednio:

  • dla stawki 22% - 68,18%,

  • dla stawki 23% - 65,22%.

Zmiana ta spowoduje, że de facto podatnicy będą mogli odzyskać VAT w wysokości różnicy między stawką 23% a 8%.

Jeżeli w kolejnych latach stawka VAT zostanie po raz kolejny podwyższona i wyniesie 24% lub 25%, kwoty zwrotu wyniosą odpowiednio - 62,50% i 60%.

Jednocześnie, z "nowego" art. 11a ust. 2 ustawy o zwrocie wydatków osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym wynika, że jeżeli pierwszy wniosek o zwrot VAT zostanie złożony w okresie stosowania stawki 23%, limit zwrotu wyniesie nie więcej niż 12,195% kwoty stanowiącej odpowiedni iloczyn, o którym mowa w art. 3 ust. 5 ww. ustawy, tj. iloczyn:

1) 70 m2 powierzchni użytkowej i ceny 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych, ostatnio ogłoszonej przed kwartałem złożenia wniosku o dokonanie zwrotu - dotyczy inwestycji wymagających pozwolenia na budowę;

2) 30 m2 powierzchni użytkowej i ceny 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych, ostatnio ogłoszonej przed kwartałem złożenia wniosku o dokonanie zwrotu - dotyczy inwestycji niewymagających pozwolenia na budowę.

Uwaga! Dla stawki 24% ww. limit wyniesie nie więcej niż 12,097%, a dla stawki 25% - nie więcej niż 12%. Jeżeli natomiast pierwszy wniosek został złożony w 2010 r. lub wcześniej, ww. limit wynosi 12,295%.

Powyższe limity będą obowiązywały w okresie 5 lat, licząc od dnia złożenia pierwszego wniosku.

Jeżeli osoba fizyczna ubiegająca się o zwrot wydatków związanych z zakupem materiałów budowlanych korzystała z ulg podatkowych, limity zwrotu określone są w art. 3 ust. 6 ww. ustawy i nie uległy one zmianom.

Na marginesie przypominamy, że od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje nowy wykaz materiałów budowlanych, których zakup uprawnia do ubiegania się o zwrot VAT w budownictwie mieszkaniowym (obwieszczenie z dnia 3 września 2010 r. w tej sprawie opublikowano w Dzienniku Urzędowym Ministra Infrastruktury nr 11 z 27 września 2010 r., pod poz. 35; wykaz ten dostępny jest w dziale "Przepisy prawne" na naszej stronie internetowej www.gofin.pl). "Nowy" wykaz zastąpił wykaz materiałów budowlanych uprawniających do zwrotu części VAT, obowiązujący dotychczas na mocy obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 30 grudnia 2005 r. (Dz. Urz. MTiB z 2006 r. nr 1, poz. 1). Zmiana ta związana jest z dostosowaniem wykazu materiałów budowlanych do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r., która obowiązuje w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości od 1 stycznia 2009 r., a która od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje również dla celów podatkowych.

7. Przedłużono termin zwrotu podatku zapłaconego w innym kraju unijnym

W Dz. U. nr 236 z 14 grudnia 2010 r., pod poz. 1555, opublikowano rozporządzenie Ministra Finansów z 7 grudnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom.

W tym samym Dzienniku Ustaw opublikowano również - pod poz. 1556 - rozporządzenie Ministra Finansów z 7 grudnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wniosków o zwrot podatku od wartości dodanej naliczonego w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Wspólnoty Europejskiej.

Rozporządzenia te umożliwiają podmiotom uprawnionym z państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej, a także podatnikom polskim, którzy zapłacili podatek w innym kraju Unii, składanie do 31 marca 2011 r. wniosków o zwrot podatku za 2009 r. (zgodnie z dotychczas obowiązującymi przepisami, ww. termin upłynął 30 września 2010 r.). Zmiany te są następstwem implementowania przepisów dyrektywy 2010/66/UE do ustawodawstwa krajowego.

Przypomnijmy, że podatnicy niemający siedziby w danym państwie członkowskim mogą odzyskać podatek od wydatków związanych z prowadzoną działalnością, poniesionych w innym państwie członkowskim (państwie członkowskim zwrotu). Co do zasady, wnioski o zwrot VAT składa się (w formie elektronicznej) do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla państwa siedziby najpóźniej do dnia 30 września roku kalendarzowego następującego po okresie zwrotu.

W związku z wieloma problemami napotykanymi przy praktycznym wdrażaniu procedury elektronicznej w kilku państwach członkowskich, Komisja Europejska zaproponowała, aby podatnicy mieli więcej czasu na składanie wniosków w odniesieniu do okresów zwrotu z 2009 r. Stąd też przepisami dyrektywy 2010/66/UE z dnia 14 października 2010 r. przedłużono ten termin do 31 marca 2011 r. (ustalony początkowo na dzień 30 września 2010 r.), a omawianymi rozporządzeniami - wprowadzono odpowiednie zmiany w przepisach krajowych.

Jednocześnie, w rozporządzeniu dotyczącym zwrotu VAT podatnikom z innym krajów Unii postanowiono, że do wniosków złożonych za 2009 r. po 30 września 2010 r., a przed dniem wejścia omawianych zmian, stosuje się "nowe" przepisy. Umożliwi to organom podatkowym rozpatrzenie wniosków, które zostały złożone po terminie (zgodnie z dotychczas obowiązującymi przepisami), tj. po 30 września 2010 r.

Powyższe rozporządzenia weszły w życie z dniem ogłoszenia, czyli z dniem 14 grudnia 2010 r.

www.PodatekVAT.pl - Aktualności:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
7
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
KASY FISKALNE - obowiązek instalacji i zwolnienia ze stosowania
Podatek akcyzowy - przedmiot opodatkowania, zwrot akcyzy, zwolnienie z akcyzy
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.