Gazeta Podatkowa nr 33 (1490) z dnia 23.04.2018
Anulowanie faktury
W dniu 3 kwietnia 2018 r. wystawiłem fakturę dokumentującą sprzedaż towaru dla kontrahenta. Faktury nie wysłałem na adres nabywcy. Następnego dnia kontrahent zrezygnował z zakupu towaru. Czy w takim przypadku mogę anulować wystawioną fakturę? Jeżeli tak, to w jaki sposób to zrobić?
Anulowanie faktury, chociaż nie zostało przewidziane w przepisach ustawy o VAT (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm.), jest akceptowanym przez organy podatkowe sposobem na wyeliminowanie błędnego dokumentu sprzedaży. Przy czym faktura może być anulowana tylko wówczas, gdy udokumentowana nią czynność nie została dokonana.
Wprowadzenie faktury do obrotu prawnego oznacza, że dokument został przekazany nabywcy towaru lub usługi i przez niego zaakceptowany.
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 24 lutego 2017 r., nr 3063-ILPP2-1.4512.14.2017.1.AWa, stwierdził, że w drodze wyjątku dopuszcza się anulowanie faktury. Jest to jednak możliwe tylko w sytuacji, gdy udokumentowana fakturą czynność nie została dokonana. Ponadto anulowanie powinno dotyczyć wyłącznie tych dokumentów, które nie zostały wprowadzone do obrotu prawnego.
Ujednolicone przepisy w sprawie VAT dostępne są w serwisie www.przepisy.gofin.pl.
Anulowanie faktury sprowadza się do przekreślenia obu egzemplarzy faktury oraz dokonania na nich adnotacji uniemożliwiającej ich powtórne wykorzystanie. Dodatkowo, na fakturze trzeba podać datę anulowania, można również wskazać przyczynę anulowania. Faktury, które zostały anulowane przechowuje się w dokumentacji podatkowej tak jak wszystkie inne faktury, jednak nie ujmuje się ich w ewidencji sprzedaży.
W sytuacji przedstawionej w pytaniu sprzedawca, z uwagi na to, że nie przekazał nabywcy faktury, ma prawo ją anulować poprzez przekreślenie obu jej egzemplarzy. Należy przy tym pamiętać o zachowaniu tych egzemplarzy w dokumentacji podatkowej.
Przykład Podatnik w dniu 3 kwietnia 2018 r. wystawił fakturę dokumentującą sprzedaż mebli biurowych. Jednak kontrahent powiadomił podatnika o rezygnacji z zamówienia. Sprzedawca, z uwagi na to, że nie przekazał nabywcy faktury, ma prawo ją anulować poprzez przekreślenie obu jej egzemplarzy. |
www.PodatekVAT.pl - Fakturowanie:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
GOFIN PODPOWIADA - Podatek VAT
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek VAT
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY - Podatek VAT
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|