podatek VAT, stawki VAT, faktura, rozliczanie VAT, podatek naliczony, podatek należny
lupa
A A A

Poradnik VAT nr 13 (301) z dnia 10.07.2011

Przekazanie składników majątku przedsiębiorstwa - wyjaśnienie Ministra Finansów

W związku ze zmianą przepisu nasuwa się kolejne pytanie: czy w sytuacji gdyby podatnik przekazywał infrastrukturę wraz z należącym do niego gruntem, na którym obiekty tej infrastruktury byłyby posadowione - czynność ta podlegałaby opodatkowaniu?

Jeszcze do końca marca 2011 r. odpowiedź na tak postawione pytanie w świetle powszechnej praktyki podatkowej popartej orzecznictwem sądowym byłaby korzystna dla podatników, to znaczy obowiązek rozliczenia VAT nie wystąpiłby. Niestety, zmiana art. 7 ust. 2 ustawy o VAT spowodowała, iż obecnie brak obowiązku podatkowego w podobnych przypadkach wystąpi tylko w sytuacji, gdy podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. W pozostałych sytuacjach obowiązek podatkowy powstanie. Oto jak w tej kwestii wypowiedział się podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską nr 21796:

"(...) Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Powyższy przepis odpowiada art. 16 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym wykorzystanie przez podatnika towarów stanowiących część majątku jego przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników, które przekazuje nieodpłatnie lub, w ujęciu ogólnym, które przeznacza do celów innych niż prowadzona przez niego działalność, gdy VAT od powyższych towarów lub ich części podlegał w całości lub w części odliczeniu, jest uznawane za odpłatną dostawę towarów.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega każde nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa, przy nabyciu których podatnikowi przysługiwało odliczenie.

Taką interpretację potwierdza również orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, przykładowo w wyroku w sprawie C-48/97 Kuwait Petroleum Ltd. w pkt 22 Trybunał wskazał, że «z samego literalnego brzmienia art. 5 ust. 6 zdanie pierwsze szóstej dyrektywy (obecnie art. 16 zdanie pierwsze dyrektywy 2006/112/WE) jasno wynika, że przepis ten traktuje jako dostawę dokonaną za wynagrodzeniem, a zatem podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, nieodpłatne wydanie przez podatnika towarów należących do aktywów jego przedsiębiorstwa, w przypadku gdy podatek VAT z tytułu nabycia tych towarów podlegał odliczeniu, przy czym nie ma znaczenia, czy wydanie to zostało dokonane w celach związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem» (podkreślenie redakcji).

Mając powyższe na uwadze, przyjęcie rozwiązania, zgodnie z którym nieodpłatne przekazanie infrastruktury drogowej na rzecz gminy traktowane byłoby jako czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, w sytuacji gdy przy nabyciu towarów podatek VAT podlegał odliczeniu, byłoby niezgodne z przepisami dyrektywy 2006/112/WE i orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE.

Odnosząc się do pytania pana posła o możliwość wprowadzenia przepisów (jak rozumiem, w systematyce VAT) ułatwiających budowę przez dewelopera infrastruktury, którą planuje oddać na rzecz gminy, uprzejmie informuję, iż system podatku od wartości dodanej w Unii Europejskiej jest zharmonizowany i nie jest możliwe wprowadzanie rozwiązań niewpisujących się w unijne prawo.

Jak zostało to wyżej przedstawione, brak jest podstaw do wyłączenia tych czynności spod opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Podatek ten, będąc podatkiem od wartości dodanej, jest podatkiem powszechnym. Zasada powszechności opodatkowania wyrażona została w art. 1 ww. dyrektywy 2006/112/WE, zgodnie z którym VAT obliczony od ceny towaru lub usługi według stawki, która ma zastosowanie do takiego towaru lub usługi, jest wymagalny od każdej transakcji, po odjęciu kwoty podatku poniesionego bezpośrednio w różnych składnikach kosztów. Powszechność opodatkowania wyraża się więc zarówno w aspekcie podmiotowym - opodatkowaniu podlega każdy obrót niezależnie od tego, kto go dokonuje (zakładając, że obrót ten odbywa się w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu cyt. dyrektywy), jak również w aspekcie przedmiotowym - opodatkowaniu tym podatkiem podlega, co do zasady, obrót każdym towarem. Od zasady tej przewidziane są wyjątki zawarte w przepisach tytułu IX ww. dyrektywy, który wskazuje, jakie czynności mogą podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. W katalogu tym czynność przekazania dróg dojazdowych przez deweloperów na rzecz gminy nie została wymieniona. W konsekwencji objęcie tych czynności zwolnieniem od opodatkowania, wbrew przepisom dyrektywy, stanowiłoby naruszenie zasady powszechności opodatkowania, a tym samym art. 1 ww. dyrektywy.

Odpowiadając na pytania pana posła, czy planowane są działania zapobiegające wzrostowi cen mieszkań po wprowadzeniu 23% podatku na budowę infrastruktury przekazywanej samorządom oraz czy nie byłby zasadny powrót do stanu sprzed nowelizacji, uprzejmie wyjaśniam, iż zmiana do art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług miała na celu jedynie ujednolicenie wykładni tego przepisu z wykorzystaniem wytycznych interpretacyjnych Trybunału Sprawiedliwości UE. W ocenie projektodawcy zmiana brzmienia ww. przepisu nie oznaczała wprowadzenia «23% podatku na budowę infrastruktury przekazywanej samorządom».

Jak już wskazano powyżej, nie jest możliwe rozumienie ww. przepisu w taki sposób, że konsumpcja ww. dóbr mogłaby nie podlegać obciążeniu podatkiem od wartości dodanej, gdyż byłoby to niezgodne z prawem Unii Europejskiej. (...)"

Uwaga

W świetle obecnie obowiązującego brzmienia art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne przekazanie obiektów infrastruktury towarzyszącej związanej z prowadzoną działalnością gospodarczą podlega opodatkowaniu, jeśli przy nabyciu (wybudowaniu) tych obiektów podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Jak widać zmiana art. 7 ust. 2, w odniesieniu do nieodpłatnego przekazania towarów wywierać może poważne skutki podatkowe, w szczególności gdy przedmiotem przekazania są składniki majątku o znacznej wartości. Należy bowiem pamiętać, iż podstawę opodatkowania w takich przypadkach ustala się zgodnie z art. 29 ust. 10 jako cenę nabycia lub koszt wytworzenia określone w momencie dostawy.

W praktyce zapewne podatnicy podejmować będą próby zminimalizowania obciążeń podatkowych, przekazując obiekty odpłatnie, jednak po cenie zdecydowanie niższej od rzeczywistej wartości przekazywanych obiektów. Ten zabieg będzie jednak możliwy do zastosowania tylko w przypadku podmiotów niepowiązanych, z uwagi na brzmienie art. 32 ustawy o VAT.

www.PodatekVAT.pl - Obrót krajowy:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
7
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
KASY FISKALNE - obowiązek instalacji i zwolnienia ze stosowania
Podatek akcyzowy - przedmiot opodatkowania, zwrot akcyzy, zwolnienie z akcyzy
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.