Gazeta Podatkowa nr 16 (1473) z dnia 22.02.2018
Wycena spisu z natury dla celów VAT
Planuję likwidację jednoosobowej działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. Na stanie posiadam towary, niektóre nawet dziesięcioletnie. Według jakich cen powinienem je uwzględnić w spisie z natury dla celów VAT?
Czynny podatnik VAT likwidujący działalność gospodarczą, w tym m.in. podatnik będący osobą fizyczną, ma obowiązek sporządzenia spisu z natury towarów, tzw. remanentu likwidacyjnego. Spis z natury sporządza się na dzień zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych. Należy w nim ująć wszystkie towary własnej produkcji oraz towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy. Przy czym dotyczy to wyłącznie towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Towary te podlegają opodatkowaniu VAT. Stanowi o tym art. 14 ustawy o VAT.
Z pytania wynika, że Czytelnik posiada towary, przy nabyciu których przysługiwało mu prawo do odliczenia VAT. Powinien je zatem uwzględnić w spisie z natury.
Ponadto informację o dokonanym spisie oraz o ustalonej na jego podstawie wartości i kwocie podatku należnego Czytelnik jest obowiązany dołączyć do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
Wątpliwości Czytelnika budzi sposób wyceny towarów ujmowanych w spisie z natury. Kwestię tę reguluje art. 29a ust. 2 ustawy o VAT. Z przepisu tego wynika, że podstawą opodatkowania towarów objętych spisem z natury jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.
Z powołanego przepisu wprost wynika, że podstawę opodatkowania towarów objętych spisem z natury określa się "w momencie dokonania dostawy", czyli w momencie objęcia tych towarów spisem z natury. W praktyce przyjmuje się, że nie chodzi tu o cenę "historyczną", za jaką dany towar został kupiony, tylko o bieżącą cenę rynkową towaru, czyli cenę uwzględniającą zmianę jego wartości.
W omawianej sytuacji Czytelnik musi także pamiętać o jeszcze jednym obowiązku. Mianowicie o zgłoszeniu naczelnikowi urzędu skarbowego faktu zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Dokonuje się tego na druku VAT-Z w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym zakończono działalność. Wynika to z art. 96 ust. 12 ustawy o VAT, który zobowiązuje podatnika do informowania o zmianach danych zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym.
www.PodatekVAT.pl - Obrót krajowy:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
GOFIN PODPOWIADA - Podatek VAT
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek VAT
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY - Podatek VAT
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|