Poradnik VAT nr 15 (279) z dnia 10.08.2010
Obowiązek podatkowy przy sprzedaży internetowej
Prowadzimy sklep internetowy. Wysyłając zamówiony towar za zaliczeniem pocztowym do paczki dołączamy fakturę, na której odrębnie wykazujemy wartość towaru oraz koszt wysyłki. Czy w rejestrze sprzedaży powinniśmy te pozycje wpisywać odrębnie i stosować do kosztów wysyłki ogólne zasady powstania obowiązku podatkowego?
Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT - co do zasady - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Zastrzeżenie to dotyczy między innymi sprzedaży wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym.
W przypadku sprzedaży wysyłkowej towarów o momencie powstania obowiązku podatkowego decyduje więc termin otrzymania zapłaty za sprzedany towar (art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT). Jeśli płatność następuje przed wydaniem towaru, to obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania przedpłaty, a w przypadku sprzedaży za zaliczeniem pocztowym - obowiązek podatkowy powstaje w momencie otrzymania zapłaty za dostarczony towar. Za moment otrzymania zapłaty (przedpłaty) w obrocie bezgotówkowym uważa się datę wpływu pieniędzy na rachunek bankowy sprzedawcy.
Czytelnik nie wyjaśnił z jakiego powodu na fakturze wyodrębnia kwotę stanowiącą koszt przesyłki, skoro jest to czynność ściśle związana z tą formą sprzedaży. Organy podatkowe od lat stoją zdecydowanie na stanowisku, iż koszt przesyłki związany ze sprzedażą towaru powinien być wykazywany na fakturze w jednej pozycji i opodatkowany stawką VAT właściwą dla sprzedawanego towaru. W sytuacji bowiem gdy sprzedawca zobowiązuje się dostarczyć towar kupującemu do wskazanego przez niego miejsca, realizowane świadczenie obejmuje również koszty przesłania lub przewozu. Wynika to z treści art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowiącego, iż podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem natomiast jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.
W związku z powyższym kwota należna obejmuje wszystkie koszty związane z dostawą towarów przez podatnika, kształtujące w efekcie kwotę żądaną od nabywcy. Również koszty przesyłki stanowią element podstawy opodatkowania i to zarówno wówczas, gdy z zawartej umowy wynika, że są one doliczane do ceny, jak i wówczas, gdy umowa nic o tym nie stanowi. Jak wynika z art. 547 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 ze zm.) w przypadku, gdy ani z umowy, ani z zarządzeń określających cenę nie wynika, kogo obciążają koszty wydania i odebrania rzeczy, sprzedawca ponosi koszty wydania, w szczególności koszty zmierzenia lub zważenia, opakowania, ubezpieczenia za czas przewozu i koszty przesłania rzeczy, a koszty odebrania ponosi kupujący. W pierwszym przypadku koszty te doliczane są do ceny, w drugim natomiast pozornie nie są do niej doliczane, ale i tak stanowią element jej kalkulacji.
Wliczenie kosztu dostarczenia towaru do podstawy opodatkowania u sprzedawcy, rozwiąże problem z określeniem momentu powstania obowiązku podatkowego. W przypadku sprzedaży wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym, obowiązek podatkowy powstanie w momencie otrzymania zapłaty za dostarczony towar (w obrocie bezgotówkowym - data wpływu pieniędzy na rachunek bankowy sprzedawcy).
www.PodatekVAT.pl - Obrót krajowy:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
GOFIN PODPOWIADA - Podatek VAT
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek VAT
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY - Podatek VAT
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|