Gazeta Podatkowa nr 102 (1039) z dnia 23.12.2013
Likwidacja działalności a obowiązki w VAT
Z dniem 31 grudnia 2013 r. zamykam działalność gospodarczą. Złożę VAT-Z i deklarację VAT-7 za grudzień, w której wykażę kwotę do zwrotu na rachunek bankowy. Wraz z deklaracją powinienem złożyć spis z natury. Co należy w nim ująć?
W przypadku zaprzestania działalności gospodarczej przez osobę fizyczną, opodatkowaniu VAT podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy, w stosunku do których podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Wynika to z art. 14 ust. 1 i ust. 4 ustawy o VAT.
W remanencie likwidacyjnym należy ująć zarówno towary handlowe, jak i środki trwałe czy też wyposażenie, przy nabyciu których podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Nie ujmuje się w nim tych towarów, w stosunku do których podatnikowi nie przysługiwało to prawo.
Spis z natury należy sporządzić na dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
Informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i kwocie podatku należnego, dołącza się do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Stanowi o tym art. 14 ust. 5 ustawy o VAT.
Obowiązek podatkowy w przypadku likwidacji działalności powstaje w dniu zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
Z pytania wynika, że Czytelnik działalność zlikwiduje w grudniu br. Zatem do deklaracji VAT-7 składanej za ten miesiąc powinien dołączyć sporządzony remanent likwidacyjny, z którego wynikać będzie ustalona na jego podstawie wartość i kwota podatku należnego.
W praktyce zdarza się, że podatnik przed likwidacją działalności gospodarczej sprzeda wszystkie towary, które byłyby objęte spisem z natury i remanent likwidacyjny jest zerowy. W tej sytuacji do ostatniej składanej deklaracji VAT-7 należy dołączyć informację, z której wynika, w którym dniu zakończono działalność i że wartość towarów, które powinny być objęte spisem, wynosi 0 zł.
Ponadto fakt zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu należy zgłosić naczelnikowi urzędu skarbowego na druku VAT-Z. Podatnik ma na to 7 dni, licząc od dnia, w którym zakończył działalność. Wynika to z art. 96 ust. 12 ustawy o VAT, zobowiązującego podatnika do poinformowania o zmianach zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym.
www.PodatekVAT.pl - Obrót krajowy:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
GOFIN PODPOWIADA - Podatek VAT
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek VAT
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY - Podatek VAT
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|