Poradnik VAT nr 3 (339) z dnia 10.02.2013
Usługi związane z rekreacją - jaka stawka VAT?
Generalną zasadą, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, jest opodatkowanie towarów i usług stawką podstawową, która wynosi 23%.
Dla pewnych towarów i usług ustawodawca przewidział jednak niższe stawki podatkowe. Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% podlegają towary i usługi wymienione w załączniku nr 3 do ustawy. I tak:
- w poz. 179 znajdują się sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych",
- w poz. 183 bez względu na symbol PKWIU wymieniono "Usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne",
- w poz. 185 bez względu na symbol PKWiU, znajdują się usługi - "Wstęp na imprezy sportowe" oraz
- w poz. 186 mieszczą się "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu", dodatkowo ustawodawca wskazał, że ww. usługi podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku bez względu na symbol PKWiU.
1. Stanowisko organów podatkowych i sądów administracyjnych
Wątpliwości co do możliwości zastosowania obniżonej stawki VAT pojawiają się w przypadku usług wstępu (poprzez sprzedaż biletów) np. na siłownię, solarium, saunę, do parku rozrywki (parku linowego), klubu fitness.
Od dłuższego czasu organy podatkowe konsekwentnie zajmują niekorzystne dla podatników stanowisko w tym zakresie stwierdzając, że ww. usługi w zakresie wstępu należy opodatkować stawką podstawową tj. 23%.
Powołując się na definicję słownikową pojęcia "wstęp" stwierdzają, że należy przez to rozumieć możliwość wejścia "gdzieś", co nie jest równoznaczne z możliwością korzystania z dostępnych tam urządzeń. Opłata za wstęp - jak uznają - jest opłatą wnoszoną za bierne uczestnictwo w imprezie poprzez np. oglądanie.
Taki pogląd prezentuje przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 23 lipca 2012 r., nr ILPP2/443-485/12-2/MN, w której stwierdził m.in.: "(…) pojęcia usług w zakresie wstępu (o którym mowa w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy) nie można utożsamiać z pojęciem «biletu wstępu» uprawniającego do uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych, które prowadzone są na zasadzie czynnego uczestnictwa w nich. Wstęp na zajęcia np. fitness nie uprawnia korzystającego do wstępu jedynie w sensie wejścia gdzieś, jak to ma miejsce m.in. w przypadku kupienia biletu do kina, lecz obejmuje również czynne uczestnictwo w zajęciach sportowo-rekreacyjnych. (…)"
Z kolei w interpretacji indywidualnej z dnia 6 lutego 2012 r., nr IBPP2/443-1182/11/UH Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach rozpatrywał sytuację podatnika, który prowadzi działalność gospodarczą w zakresie rozrywki - parku linowego. Organ podatkowy odnosząc się do wysokości opodatkowania świadczonych usług stwierdził, że opłata pobierana przez podatnika dokumentowana biletem wstępu o różnej wartości w zależności od wybranego przez klienta rodzaju trasy daje możliwość nie tylko wejścia na teren parku linowego, ale również i przede wszystkim umożliwia korzystanie z dostępnych tam urządzeń (wybranych konkretnie przez klienta wykupującego bilet). Opłata ta - w opinii fiskusa - obejmuje zatem możliwość korzystania z dostępnych na terenie parku obiektów. Klientowi nabywającemu bilet o różnej wartości przyznawane jest bowiem prawo do czynnego korzystania z wybranych przez niego tras.
Jak czytamy w tej interpretacji:
"(…) opłata za usługę udostępniania mieszczących się na terenie parku linowego tras o różnym stopniu trudności nie jest wyłącznie opłatą za wstęp do parku linowego lecz stanowi opłatę za możliwość skorzystania z danej trasy zorganizowanej na terenie parku linowego.
Reasumując, pobierana przez Wnioskodawcę opłata za usługę polegającą na udostępnianiu znajdujących się na terenie parku atrakcji, dokumentowana biletem wstępu o różnej wartości nie jest tożsama z «opłatą w zakresie wstępu». Wystawiany przez Wnioskodawcę bilet wstępu nie dokumentuje zapłaty za usługę związaną z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do parku rozrywki - parku linowego określoną w poz. 183 załącznika nr 3 do ustawy o VAT (bez względu na symbol PKWiU 2008), oraz nie jest też zapłatą za pozostałą usługę związaną z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu określoną w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT (bez względu na symbol PKWiU 2008). Opłata ta nie ma charakteru wstępu.
Usługa udostępnienia tras znajdujących się na terenie parku linowego, w związku z którą pobierana jest opłata z tytułu wstępu do tego parku (bilet wstępu o różnej wartości) nie mieści się w zakresie objętym preferencyjną stawką opodatkowania, podlega opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 23%. (…)"
Swoje stanowisko organy podatkowe opierają także na przepisach rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L nr 77/1 ze zm.). Zgodnie z art. 32 tego rozporządzenia, usługi wstępu na imprezy m.in. sportowe, rozrywkowe lub podobne, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej. Przepis ten ma zastosowanie w szczególności do prawa wstępu na np. wydarzenia sportowe (mecze, zawody). Nie ma natomiast zastosowania do korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę.
Tak uznał również przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 2 października 2012 r., nr ILPP2/443-815/12-3/MN.
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 19 lipca 2012 r., nr IPPP1/443-454/12-2/PR uznał, że opłata za korzystanie z całej infrastruktury posiadanej przez klub (basenu, sauny, siłowni, itp.) podlega opodatkowaniu według stawki 23%. W tej interpretacji organ uzasadniając swoje stanowisko wskazał, że wstęp do obiektu wyposażonego w siłownię, oferującego zajęcia grupowe takie jak m.in. fitness, możliwość skorzystania z sauny, łaźni parowej, czy basenu (w sytuacji, gdy ten nie stanowi samodzielnego obiektu sportowego) nie uprawnia korzystającego do wstępu jedynie w sensie wejścia gdzieś, jak to ma miejsce w przypadku np. kupienia biletu do kina, lecz obejmuje również czynne uczestnictwo w zajęciach sportowo-rekreacyjnych, a więc korzystanie z kompleksowej usługi (siłowni, zajęć grupowych).
Taką też interpretację przepisów zaprezentował WSA w Gliwicach w wyroku z dnia 8 maja 2012 r., sygn. akt III SA/Gl 1543/11 (orzeczenie prawomocne) oraz WSA w Łodzi w wyroku z dnia 17 października 2012 r., sygn. akt I SA/Łd 1049/12 (orzeczenie nieprawomocne), w uzasadnieniu którego czytamy:
"(…) Organ trafnie odczytał, że znaczenie sformułowania «wyłącznie w zakresie wstępu», oznacza «możliwość wejścia gdzieś», co nie jest równoznaczne z możliwością aktywnego uczestniczenia i korzystania z «pozostałych usług związanych z rekreacją» (…).
(…) treść poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT przewiduje zwolnienie wyłącznie w zakresie wstępu i niczego więcej. Daje to możliwość wejścia i biernego uczestniczenia w usłudze związanej z rekreacją, tj. przebywania, oglądania i słuchania. Natomiast nabycie "pozostałej usługi związanej z rekreacją" w szerszym zakresie niż «wstęp», jest już opodatkowane stawką podstawową. (…)"
2. Bilety wstępu przy usługach rekreacyjnych - odmienne stanowisko WSA
Sprzedaż karnetów na siłownię podlega opodatkowaniu 8% stawką VAT. |
Tak wynika z nieprawomocnego wyroku WSA w Krakowie z dnia 28 września 2012 r., sygn. akt I SA/Kr 889/12.
Sprawa dotyczyła podatnika, który prowadzi klub fitness. Podatnik sprzedaje karnety: pojedyncze, miesięczne, kwartalne, półroczne, roczne. W zakres świadczonych usług wchodzą m.in. usługi wstępu na siłownię i udziału w zajęciach aerobowych. Zdaniem podatnika do karty wstępu, obejmującej jako główną usługę wstęp na siłownię, zastosowanie ma 8% stawka VAT.
Organ podatkowy uznał, że "wstęp na siłownię" nie jest celem samym w sobie, ale raczej środkiem, umożliwiającym klientom korzystanie z różnych usług oferowanych przez podatnika i są opodatkowane 23% VAT.
WSA w Krakowie, który tę sprawę ostatecznie rozstrzygnął, stwierdził, że pojęcie "wstęp" lub "karta wstępu" nie wiąże się z wejściem gdzieś lub prawem uczestniczenia w czymś jedynie w sposób bierny. Powiązanie dwóch określeń znajdujących się w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT "… usługi związane z rekreacją" i "…w zakresie wstępu" wyklucza przyjęcie, że wstęp w zakresie usług związanych z aktywnym wypoczynkiem, jakim jest rekreacja, dotyczy wyłącznie "biernego" w nich uczestniczenia.
Zdaniem Sądu wymienione w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT usługi są implementacją regulacji zawartej w załączniku III dyrektywy w sprawie VAT umożliwiającą państwu członkowskiemu stosowanie stawki obniżonej dla usług korzystania z obiektów sportowych (poz. 14), w zakresie wstępu na przedstawienia, do teatrów, cyrków, na targi, do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na koncerty, do muzeów, ogrodów zoologicznych, kin, na wystawy oraz podobne imprezy i obiekty kulturalne (poz. 7) oraz wstępu na imprezy sportowe (poz. 13).
W oparciu o powyższe, w opinii Sądu, "wstęp" przy pozostałych usługach rekreacyjnych mieści się w kategorii unijnej "korzystania z obiektów sportowych", czyli również wstępu do tych obiektów w celu skorzystania ze znajdujących się tam urządzeń.
Do podobnych wniosków doszedł WSA w Rzeszowie w nieprawomocnym wyroku z dnia 22 listopada 2012 r., sygn. akt I SA/Rz 980/12, nie podzielając tym samym stanowiska organu podatkowego, że "opłata za bilety wstępu" nie jest tożsama z "opłatą w zakresie wstępu".
Jak czytamy w uzasadnieniu ww. wyroku:
"(…) wstęp do parków rozrywki i wesołych miasteczek, na dyskoteki i sale taneczne (pozycja 183 załącznika do cyt. wyżej ustawy), usługi bibliotek, archiwów, muzeów i pozostałe usługi w zakresie kultury (pozycja 184 załącznika), pozostałe usługi związane z rekreacją (pozycja 186 załącznika) nie może oznaczać biernego zachowania nabywcy biletu - klienta po «dokonaniu wstępu» czyli po wejściu do danego obiektu, bo o ile w bibliotece, w archiwum i w muzeum, klient czyta, wybiera książki, ogląda eksponaty, to już jego zachowanie może być inne przy korzystaniu z «pozostałych usług w zakresie kultury» a jeśli chodzi o wstęp na dyskoteki, sale taneczne, czy właśnie do parku rozrywki to zasady doświadczenia życiowego dają podstawy do stwierdzenia, że klient - nabywca biletu «wstępuje» tam po to, by wykazać się pewną aktywnością, sprawnością fizyczną itd. - a więc trudno uznać, że usługi z tych właśnie pozycji załącznika do ustawy mają dotyczyć opłaty za «bierny wstęp».
Reasumując |
Po przeanalizowaniu zaprezentowanych interpretacji indywidualnych oraz orzeczeń sądów należy dojść do wniosku, iż podatnik decydując się na opodatkowanie usług związanych z rozrywką i rekreacją (poprzez sprzedaż biletów upoważniających do wstępu np. do siłowni czy sauny) z zastosowaniem obniżonej 8% stawki VAT - wejdzie w spór z organami podatkowymi. Choć do tej pory znane są jedynie jednostkowe wyroki WSA w Krakowie i w Rzeszowie korzystne dla podatników, trudno ocenić czy w przyszłości wpłyną one na zmianę stanowiska organów podatkowych w tej kwestii.
www.PodatekVAT.pl - Stawki VAT:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.StawkiVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
GOFIN PODPOWIADA - Podatek VAT
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek VAT
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY - Podatek VAT
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|